سازمان ها کارهای خود را از دو طریق انجام می دهند :
۱- انجام عملیات
۲- انجام پروژه
خصوصیات مشترک پروژه ها و عملیات ها عبارتند از :
۱- هر دو توسط افراد اجرا می شوند
۲- هر دو با محدودیت منابع مواجهند
۳- هر دو شامل مراحل برنامه ریزی ، اجرا و کنترل هستند
تفاوت پروژه ها و عملیات ها عبارت است از :
۱- عملیات ها مداوم و تکراری هستند در حالیکه پروژه ها موقتی و یکتا می باشند
- تعریف پروژه در استاندارد PMBOK : یک پروژه تلاشی موقتی است که برای خلق یک محصول یا خدمت یا نتیجه ی یکتا بکار می رود .
A project is a temporary endeavor undertaken to create a unique product, service, or result
- موقتی Temporary : یعنی شروع و پایانش مشخص است
- یکتا Unique : یعنی در بعضی مشخصات متمایز از انواع دیگر است
- محصول Product : یک محصول قابل اندازه گیری است و می تواند به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد یا جزئی از یک محصول نهایی باشد که در نهایت در آن مورد استفاده می باشد
- خدمت Service : توانایی انجام یک خدمت ، مانند دستور العمل های یک کسب و کار که پشتیبانی تولید یا توزیع را بعهده دارد ، می باشد .
- نتیجه Result : یک نتیجه مانند خروجی ها یا مستندات می باشد،بعنوان مثال یک پروژه ی تحقیقاتی می تواند دانشی را توسعه دهد که توسط آن تعیین نمود که آیا برای منتفع شدن جامعه روند موجود کافی است یا یک فرآیند جدید باید شکل بگیرد .
مثال هایی از انواع پروژه ها:
- توسعه ی یک محصول یا خدمت یا نتیجه ی جدید
- تغییر در ساختار ، نیروی انسانی یا نوع یک سازمان
- طراحی یک وسیله ی حمل و نقل جدید
- ساخت یک ساختمان یا کارخانه
- اجرای یک فرآیند کسب و کار جدید
|